Lozza
Ferrara2 VL 4211 09AJ
Pris inkl. glass**
kr 2 049
Lozza kan skryte av de lengste tradisjonene i brillemarkedet og har vokst ut av et fattig Italia. I 1878 var industrialiseringen av Europa fortsatt i sin spede barndom, da tre gateselgere i Venezia fikk ideen om å produsere og selge briller i stor skala. Blant dem var Giovanni Lozza, som overtalte venner og slektninger i området til å åpne brillebutikker og selge produktene hans til italienerne. Senere gikk Lozza sine egne veier. Han utviklet maskiner for rask produksjon av briller og ble grossist. I 1912 etablerte Lozza et verksted for finmekanikk under sitt eget navn og begynte å sette ideene sine ut i livet. Lozza holdt alltid øye med datidens teknologiske utvikling og forsøkte å integrere den i verkstedet og brillene han produserte. Han opparbeidet seg et renommé i motebransjen som et brillemerke som visste å kombinere tradisjoner, klassiske verdier og modernitet. Han eksperimenterte tidlig med nye materialer, men passet på at det ikke gikk på bekostning av kvalitet og funksjonalitet og beholdt den klassiske linjen. Med den legendariske modellen Zilo Sport skapte Lozza et ikon i 40-tallets moteverden, og 20 år senere vant varemerket endelig en velfortjent Fashion Oscar.
Lozza-stilen har alltid representert klassisk italiensk eleganse. Selv i dag, etter at familiebedriften ble overtatt og omstrukturert av De Rigo-konsernet i 1983, er Lozza trofast mot sin arv og sine tradisjoner. Varemerket representerer tradisjonell brillemote med en moderne vri. Kolleksjonen består av briller og solbriller for både kvinner og menn.