Kjøpsvilkår

Allment

Ved bestilling av produkter fra misterspex.no gjelder følgende villkår.

Vi ber deg lese nøye gjennom våre alminnelige kjøpsvilkår før du kjøper produkter fra misterspex.no da disse gjelder for samtlige produkter Mister Spex tilbyr i nettbutikken. Når du bestiller produkter fra misterspex.no aksepterer du våre vilkår og å være bundet av disse. Du godkjenner også at betalinger og refusjoner håndteres gjennom vår samarbeidspartner Klarna, og dermed også deres bruksvilkår. Prisene hos Misterspex.no er oppgitt i norske kroner inkl.mva. Vi tar forbehold om prisendringer dersom våre leverandører endrer sine priser, eller dersom momsen eller andre avgifter endres. Prisendringer vil ikke ha tilbakevirkende kraft etter bestilling.

1. Leveringstid

Ved godkjent bestilling vil du motta en ordrebekreftelse på e-post fra Mister Spex.no og via Klarna, som vår samarbeidspartner håndterer alle betalinger hos oss ved innlagt bestilling. Ta gjerne kontakt med vår kundeservice på support@misterspex.no dersom du ikke mottar en slik bekreftelse. Sjekk gjerne muligheten for at ordrebekreftelsen kan ha havnet i reklame eller søppelpost i din mail dersom du ikke mottar den.

Leveringstidene varierer etter om kontaktlinsene finnes på vårt lager eller ikke. Legger du inn bestillingen din før kl 12:00, og linsene finnes på lager, sendes forsendelsen samme dag. Legges bestillingen inn etter dette vil den bli sendt neste dag. For linser som ikke finnes på lager, for eksempel dersom de har uvanlige parameter eller linser med brytningsfeil, varierer tiden med 5-14 virkedager. Ved visse tilfeller må linsene spesialproduseres, og leveringstiden kan da være noe lenger. Informasjon om beregnet leveringstid kan du finne på produktsiden til det aktuelle produktet når styrken er lagt inn. Dersom du skulle ha noen spørsmål er du velkommen til å kontakte vår kundeservice. Skulle det oppstå en leveringsforsinkelse på bestillingen vil kunde bli informert om dette, og om mulig få beregnet en ny leveringstid. Hvis kunden ikke aksepterer leveringstiden, har kunde rett på å heve kjøpet. Ved forsinket levering og påfølgende opphevelse av forhåndsbetalt kjøp, er fristen for tilbakebetaling 14 dager. Vi tilbakebetaler normalt forhåndsbetalinger innen 1-5 bankdager.

2. Levering direkte hjem

Vi bruker Posten som vår samarbeidspartner når det gjelder levering av bestillinger. Ordrene skal leveres i din postkasse og vil dersom det ikke finnes plass til den der, leveres inn til ditt lokale postkontor. Du vil motta en hentemelding fra Posten når pakken kan hentes. Det er også mulig å velge pose på døren i stedet for at pakken leveres til postkontoret. Være oppmerksom på at det er visse kriterier hos posten som må være oppfylt for denne tjenesten.

3. Leveringsrisiko

Mister Spex står for risikoen dersom varen skades eller forsvinner under transport fra vårt lager til deg. Ved eventuell retur er du selv ansvarlig for risikoen dersom varen forsvinner eller skades.

4. Priser

Foruten en fraktavgift på 45 kroner for ordrer under 700 kr, tilkommer det ingen ekstra skatter eller avgifter/toll.

5. Betaling

Ved bestilling hos Mister Spex skal kunde aktivt godkjenne at kjøpsbetingelsene er lest og akseptert. Du godkjenner også ordren din i sluttfasen av bestillingen når du klikker på knappen «Fullfør kjøp».

Mister Spex tilbyr betaling via kort, faktura og delbetaling. Mister Spex har valgt å la Klarna håndtere samtlige betalingsmåter. Her finner du Klarnas fullstendigevilkår. Noter: Du velger betalingsmåte etter at du har fylt i din informasjon på kassasiden og trykker på «Sluttfør bestilling»-knappen. Straks bestillingen din er registrert hos oss vil du motta en ordrebekreftelse som sendes til den oppgitte mailadressen i bestillingen, hvor du kan sjekke om bestillingen er riktig med riktige priser, styrke og produkter. Kontakt kundeservice for eventuell avbestilling, da dette ikke kan utføres av kunde. Det kan være lurt å ringe angående avbestillinger, da det er for sent og avbestille dersom ordren har status som sendt.

5.1 Kort

Mister Spex tilbyr sikre kortbetalinger og oppfyller kravene for PCI-DSS (en obligatorisk datasikkerhetsstandard for å håndtere kortinformasjon, tatt fram av MasterCard og Visa). All informasjon overføres med SSL-kryptering (i uleselig form) noe som gjør at ingen tredjepart kan få tilgang til din informasjon. Betalingen er videre beskyttet av 3D Secure, en sikkerhetsstandard fra Visa. Mister Spex har ikke tilgang til noen informasjon vedrørende ditt kort eller bank. Ingen ekstra avgift utgår ved kortbetaling. Ved bestilling vil Klarna reservere beløpet for kjøpet på ditt kort. Det vil da ikke være tilgjengelig for kunden på kortet. Beløpet blir først trukket når ordren får status som sendt. Ved refusjoner vil beløpet være tilbakeført på din konto innen 1-5 bankdager. Ved kansellert kjøp oppheves reservasjonen innen kort tid.

5.2 Klarna faktura

Faktura fra Klarna sendes via e-post og skal betales innen 30 dager. Ved for sen innbetaling utgår en påminnelsesavgift på 64 NOK samt forsinkelsesrente på 22.00 %. Ved kjøpetilfellet utføres en kredittkontroll og i visse tilfeller utføres en kredittopplysning. Du vil få en kopi på kredittopplysningen via post. Leveransen skjer bare til den adressen som er oppført i folkeregisteret. Ingen administrasjons- eller fakturagebyr tilkommer. Ved retur av produkter innen forfall vil faktura bli automatisk slettet. Betalt faktura vil bli refundert via Klarna innen 1-10 bankdager, og Klarna vil kontakte deg ang refusjonen.

5.3 Delbetaling

Vi sender din ordre direkte og du velger hver måned hvor mye du vil betale av på ditt beløp. Du betaler minst 95 NOK/måned eller 1/24 av totalbeløpet. Du kan alltid velge å betale av hele beløpet på én gang. Alle delbetalingskjøp samles på en smidig månedsfaktura. Betaling skjer alltid den siste dagen i hver måned. Betalingen skjer via Klarnas tjeneste Klarna-konto. Rente og gebyrer utgår. Les fullstendige kontovilkår her.

6. Reservasjon mot informasjonsfeil/endringer

Vi reserverer oss mot eventuell feilinformasjon som prisendringer, sluttsalg, trykkfeil, feil på produktbilder og/eller feilaktig informasjon forårsaket av teknisk eller menneskelig feil på nettside og annonser/kampanjer. Mister Spex forbeholder seg retten til å kansellere ordrer som gjennomføres på grunnlag av feilaktig informasjon som nevnt over. Vi forbeholder oss retten til å endre bruks og kjøpevillkår.

7. Angrerett

I henhold til Kjøpsloven har alle kunder som handler på nett rett til å kansellere kjøpet innen 14 dager fra kjøpstidspunktet. Når du handler hos Mister Spex har du normalt en 30-dagers angrerett/åpent kjøp der du kan varsle oss om at du angrer på kjøpet, og deretter returnerer produktet til oss. Angreretten gjelder fra den dagen du mottok produktet. Hvis fristen utløper på en lørdag eller annen helligdag (og julaften og nyttårsaften), forlenges fristen til påfølgende hverdag. Produktet må returneres i uendret tilstand for at du som kunde skal få full kreditt/refusjon.
Produkter som er forseglet av helse- eller hygiene grunner, er unntatt fra angreretten hvis forseglingen er brutt av forbrukeren. Produkter som er berørt av dette er for eksempel, men ikke utelukkende, kontaktlinser og rengjøringsprodukter.
For å hevde angreretten må du varsle oss tydelig innen 14 dager etter at du har mottatt produktet. Vi forventer at du returnerer produktene så snart som mulig, og du må sende dem innen vårt åpent kjøp på 30 dager, etter at du har kunngjort at du har angret.
Send oss ​​en e-post på support@misterspex.se eller ring 21 62 88 31.

Vi trenger følgende informasjon:

a) ordrenummer (finnes i ordrebekreftelsen)
b) ditt navn og kontaktdetaljer
c) navn på produktene som ønskes returnert

Du kan også bruke denne blanketten ved Angrerett.

Returadressen som skal brukes:
Mister Spex
Postboks 2054 Raglamyr
5504 Haugesund
Norge

7.1 Kontaktlinser

Mister Spex gir deg rett til å angre ditt kjøp innen 30 dager fra den dag du mottok dine linser. Kontaktlinsene skal returneres i ubrutt originalemballasje og være i uforandret tilstand, det vil si ikke ødelagt eller skadet. Noter: Mister Spex gir deg ikke rett til å åpne forpakningen (linseesken) for å kontrollere at varen fungerer. For å kontrollere at varen overensstemmer med din bestilling og resept skal informasjonen på forpakningen (linseeskens) utside brukes. I det tilfellet at linsene er pakket om i noen av våre spesialemballasjer får linsene eller deres beholdere / forpakning ikke være ødelagt eller på annen måte skadet, merket eller tegnet på. Ved retur av linser står du selv for returkostnaden. Mister Spex tar intet ansvar for eventuell transportskade eller tap av returnerte kontaktlinser. Det er viktig at varen er godt innpakket og at korrekt porto er betalt. Vi anbefaler sporbar leveranse ved retur. Kontakt alltid vår Kundetjeneste på telefon 21 62 88 31 eller e-post support@misterspex.no før du returnerer din vare. Kontaktlinser regnes som medisinske produkter og unntas dermed fra forbrukerkjøpslovens rett til å åpne en forpakning for å kontrollere at varen fungerer.

7.2 Briller og solbriller

Mister Spex gir deg rett til å angre ditt kjøp innen 30 dager fra den dag du mottok din vare. Ved retur skal varen returneres i uforandret tilstand og i originalemballasje med alle tilbehør. For å kunne kontrollere at varen overensstemmer med din bestilling får du bare håndtere og undersøke varen på den samme måten som er vanlig når du prøver en vare i en butikk. I første hånd bør informasjonen på forpakningens utside brukes. I det tilfellet at du har håndtert varen utover den omfatning som beskrives her får du stå for varens verdiminskning. Mister Spex tillemper en fullstendig verdiminskning (det vil si hele varens verdi) hvis returnert vare ikke kan selges på nytt (som ny vare). Ved retur av varen står du selv for returkostnaden. Mister Spex tar intet ansvar for eventuell transportskade eller tap av returnert vare. Det er viktig at den returnerte varen er godt pakket og at korrekt porto er betalt. Vi anbefaler at sporbar frakt velges ved returer av briller og solbriller. Kontakt alltid vår Kundetjeneste på telefon 21 62 88 31 eller e-postadresse support@misterspex.no før du returnerer din vare.

8. Tilbakebetaling av returnert vare

Ved godkjent og mottatt retur betaler vi innen 10 dager tilbake alle betalinger vi har fått fra deg, blant annet også eventuelle leveransekostnader (fra oss til deg). Returfrakten betaler du. Tilbakebetaling gjøres ved fakturabetaling i første hånd til oppgitt personlig bankkonto. Ved kortbetaling overføres pengene tilbake til det kort (det vil si til den konto som er koblet til kortet) som du utførte kjøpet med.

9. Reklamasjon på briller/ solbriller

Garantitiden for produksjonsfeil på briller, solbriller og brilleglass er på 2 år, og omfatter som sådan ikke skade på produkter som følge av feilaktig bruk eller oppbevaring av produktet. Mister Spex kan velge å gi deg full refusjon, eller rette feilen dersom det konstateres en produksjonsfeil på brillen/solbrillen. Det er viktig at du undersøker produktet nøye straks du mottar ordren. Hvis et produkt er skadet eller på noen måte feilaktig når det mottas – skal kundeservice kontaktes innen 7 dager fra du mottok varen (gjerne via mail, med bilder av feilen inkludert). Du vil etter avtale med kundeservice motta en returetikett til å returnere varen med, og den må sendes i retur snarlig.

Den absolutte reklamasjonsfristen er 2 år. Denne fristen for å gjøre en reklamasjon, kan ikke være kortere enn 2 mnd fra det tidspunktet du som forbruker oppdager mangelen. Reklamasjon må således skje senest 2 år etter at forbruker overtok produktet. Kontakt vår kundetjeneste, support@misterspex.no, og send oss gjerne et bilde av produktet med en forklaring. Mister Spex kan da dekke retur på produktet for å få vurdert reklamasjonen, og eventuelt sende den til den respektive produsent for vurdering.

Ved eventuell refusjon blir hele beløpet inklusive eventuell frakt for bestillingen tilbakebetalt deg via Klarna. Fristen for tilbakebetaling er 14 dager. Skulle det oppstå en tvist følger alltid Mister Spex Forbrukerrådets eller klagenemdas anbefalinger. Disse garantiene er gjeldene for Mister Spex Norge.

9.1 Reklamasjon av kontaktlinser

Ved godkjent reklamasjon på kontaktlinser erstattes produktet med et nytt likedan produkt, eller det kan avtales en annen passende løsning. Legg den feilaktige linsen i et linseetui med væsken og kontakt vår Kundetjeneste på telefon 21 62 88 31 eller via e-postadressen support@misterspex.no. Oppgi en kort beskrivelse av saken og send oss bilder av produktene, LOT-nummer på linseesken, ditt navn og ordrenummer for videre instruksjoner.

10. Gyldig resept fra optiker/lege

For å bestille kontaktlinser hos Mister Spex kreves det at du har en gyldig linseseddel fra legitimert optiker eller lege som viser hvilket produkt du skal bruke. Du bekrefter dette i forbindelse med bestillingen. Du bekrefter også at du forstår at bruk av linser uten gyldig, oppdatert linseseddel kan forårsake skader på øynene. Linseseddelen bør ikke være eldre enn 12 måneder.

Øynene er følsomme og bruk av linser uten optikers anbefalinger og retningslinjer kan forårsake skader på øynene. Det er viktig at du bruker riktig type kontaktlinser, siden øynene kan forandre seg over tid. Vi anbefaler at du derfor sjekker øynene hos en optiker/ øyelege hvert år - og kontrollerer at du hele tiden bruker riktig type linser for dine øyne. Om du opplever problemer med øynene må du avbryte linsebruken umiddelbart og rådføre deg med optikeren din eller lege. Det er viktig for både deg og oss at du regelmessig sjekker øynene og synet.

11. Sekretess og sikkerhet

Vi etterlever de regler som spesifiseres i personopplysningsloven. Ved kjøp gir du samtykke til at vi lagrer dine personopplysninger. Mister Spex bruker bare dine personopplysninger for å fullføre våre forpliktelser og kommunikasjon med deg og garanterer at vi ikke vil selge opplysningene til tredje part. Ved en bestilling oppgir du personopplysninger, som navn, adresse, personnummer, e-postadresse, telefonnummer og passord (valgfritt da du kan bestille via en gjestkonto om du ønsker det). Personopplysningsloven gir deg rett til å ta del av den informasjon vi har registrert om deg og om informasjonen er feilaktig, ufullstendig eller irrelevant kan du kreve at informasjonen skal rettes til eller tas bort.

12. Bedrageriforsøk

Alle forsøk til bedrageri meldes til politiet og vi forbeholder oss retten til å terminere ditt kundeforhold hos oss.

13. Aldersgrense ved bestilling

Minimumalder for å handle på Misterspex.no er 16 år. For personer under 16 år får bestilling skje bare via foreldres (eller verges) godkjenning. Bestillingen skal da være gjort i forelderens (vergens) eget navn og i følge den mindreåriges ordinasjon/resept fra optiker eller lege. Hvis du er under 18 år (dvs. mindreårig) trenger du dine foresattes godkjennelse.

14. Særskilte vilkår ved rabatter

Noen merker er vanligvis unntatt rabatten som tilbys av Mister Spex NO og tilknyttede selskaper. Det gjelder for disse merkene: ic! Berlin.

15. Kampanjer

Ved kampanjer og spesielle tilbud kan en kampanjekode bli utsendt. Denne angis under feltet” Kampanjekode” på varekurv-siden i forbindelse med bestilling. Kampanjekoden er unik for den spesifikke kampanjen og kan ikke kombineres med andre tilbud, spesialpriser eller rabattkoder som for eksempel når bestillingen er lagt inn via salgslinker/annonser. Kampanjen gjelder til og med satt dato eller så langt lageret rekker (hvis tilbudet gjelder bonusprodukter). Det kan kun benyttes en kode pr bestilling. Merk at det ikke utbetales Via Trumf poeng dersom det foreligger et tilbud/rabatt eller spesialpris på bestillingen. Ei heller om bestillingen returneres helt eller delvis til Mister Spex.

16. Force Majeure

Misterspex.no er ikke ansvarlig for forsinkelser (inklusive leveranse- og garantitiltak) forårsaket av hendelser utenfor Misterspex.no's kontroll. Eksempler på slike hendelser utenfor Misterspex.no's kontroll er - uten å være en fullstendig fortegnelse - arbeidskonflikt, strømavbrudd, lynnedslag, brann, atmosfæriske forstyrrelser, myndighetsinngripende, krigssituasjoner, streik eller lignende forhold, forstyrrelser i Internettjenesten (webbhotell/server) Misterspex.no leier og forseninger på grunn av oppkopplingsproblemer mot Internett.

Dato for siste endring: Februar 2023
10%

Vårt optikerteam hjelper deg gjerne

Ofte stilte spørsmålOfte stilte spørsmålKontaktKontakt21 62 88 3121 62 88 31

Betalingsmetoder

Klarna LogoVISA LogoMastercard Logo

Levering

Posten Logo

For en trygg netthandel

TRYGG E-Handel Logo