Nyhet
DKNY
DK 1027 001
Pris inkl. glass**
kr 1 529
Motemerket DKNY, som er oppkalt etter grunnleggeren Donna Karan og selskapets hovedkvarter i New York, har inspirert moteverdenen siden slutten av 80-tallet med sin urbane stil for selvbevisste, framgangsrike kvinner som vet å sette pris på eksklusiv, men funksjonell hverdagsmote. Donna Karans motto passer derfor perfekt til kolleksjonen: «Det første man ser, bør være kvinnen, ikke klærne hun har på seg.»
Suksesshistorien bak varemerket er uløselig knyttet til grunnleggeren Donna Karans karriere. Designer Donna Karan ble født på Long Island i 1948 som datter av en skredder og en modell og droppet ut av studiene ved Parson's School of Design for å ta seg sommerjobb hos moteskaperen Anne Klein. Her steg hun etter hvert i gradene og ble direktørassistent. Datteren Gabrielle (Gabby) ble født i 1974 og inspirerte Karan til å etablere DKNY, et merke i den lavere prisklassen beregnet på jenter og unge kvinner. Kort tid senere ble motemerket utvidet ytterligere med en herrekolleksjon, fottøy, undertøy og brillekolleksjoner, samt parfyme og kosmetikkserier. I 2001 kjøpte Louis Vuitton selskapet for over en halv milliard dollar.
Donna Karan lever for mote, men fokuset hennes er alltid å skape klær som hun selv kan gå med. Hun har blant annet utviklet hold-in-strømpebukser. «Dronningen av 7th Avenues» sans for mote gjenspeiles i DKNY-kolleksjonene, som fokuserer på unge, motebevisste kvinner i de amerikanske byene. Derfor, og sammenlignet med partnermerket Donna Karan, handler ikke kolleksjonen om luksus og eleganse, men om rene linjer og behagelig fritidsmote som passer til brukerens personlige stil og er perfekt for hverdagen i New York. Et ekstra høydepunkt er DKNYs jeanskolleksjon, som tilbyr sexy designerjeans til overkommelige priser, og DKNY Cos, en spesiell topp som fås i en rekke farger og materialer (blant annet merinoull og kasjmir) og kan brukes på flere måter.