Nyhet
NikeNIKE LYNK M FD1817 100
kr 979
I mange år har Nike vært en ledende produsent av sportsutstyr og et av verdens mest kjente varemerker. Historien om Nike begynte på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet. Siden 1964 hadde Phil Knight, som foreleste i økonomi, og sportstrener Bill Bowermann med stort hell solgt treningssko under navnet «Blue Ribbon Sports». I 1971 ba Phil Knight Carolyn Davidson, som studerte grafisk design, om å utforme en logo som formidlet hurtighet og bevegelse. For 35 dollar designet Davidson den nå verdensberømte swoosh-logoen. Året etter ble Nike Inc. grunnlagt med den nye logoen, og overgangen fra detaljist til produsent var et faktum. Den første kolleksjonen ble lansert, og dermed var sportsmerkets eventyrlige vekst i gang. Davidson fikk i 1983 en mer passende belønning for logoen i form av en diamantbesatt swoosh-ring i gull og et ukjent antall Nike-aksjer som, takket være varemerkets suksess, vil sikre henne en trygg pensjonisttilværelse.
Varemerket Nike står for absolutt ytelse og optimal suksess. Nike begynte tidlig å samarbeide med kjente og framgangsrike idrettsutøvere. Nike fokuserte først på baneløpere, men det virkelige gjennombruddet kom på slutten av 80-tallet, etter at selskapet hadde besluttet å gi det unge basketballtalentet Michael Jordan kontrakt i 1984. På slutten av Air Jordan-perioden hadde dette lykketreffet gitt Nike ekstrainntekter på 2,6 milliarder dollar og befestet varemerkets posisjon som verdens ledende produsent av sportsutstyr, med et renommé som kun kan sammenlignes med giganter som Coca Cola og McDonalds. Og dermed fikk Nike kultstatus. Stjerner og kjendiser fra film- og musikkverdenen bruker stadig Nike privat og på scenen.
Nike har også utvidet produktsortimentet til å omfatte andre varer enn sportsutstyr, -sko og -drakter. I likhet med andre produsenter av sportsutstyr tilbyr Nike også en serie livsstilsprodukter som streetwear, klokker, solbriller og kosmetikk og har integrert andre kjente merker som Converse i Nike-konsernet. Nike har likevel alltid hatt et tydelig fokus på sport og fritid. Takket være samarbeidet med framgangsrike idrettsutøvere som Tiger Woods og Lance Armstrong og «Stand up, speak up!»-kampanjen, som kjemper mot rasisme i fotballen, har Nike fått mye positiv oppmerksomhet de siste årene.