Screen Time Index | Mister Spex

Screen Time Index

  • Høyeste
    skjermtid


    USA
    Bruker mest tid på skjermene sine (+44.9% mer enn den globale medianen)
  • Minst
    tid brukt på sosiale medier


    Finland
    Finner bruker sosiale medier i kun 57 minutter daglig.
  • Mest tid brukt på videospill


    Irland
    Bruker mest tid på å spille videospill (74min per dag), etterfulgt av Mexico (73min per dag) og USA (69 min per dag)
  • “For å sikre at du tar best mulig vare på øynene dine anbefaler vi å holde øynene dine fuktige med gjentatt bruk av passende øyendråper. Utfør avslapningsteknikker for øyet – som «palming» med håndflaten, og vurder briller med blålysfilter, spesielt om du har mye skjermtid på kveldene.”
    - Benny Bendt, optiker, Mister Spex

Screen Time Index

Hvor mye tid bruker folk foran en skjerm hver dag?

Hos Mister Spex er øyehelse i hjerte av alt vi gjør, så vi tenker kontinuerlig på hvordan vi best kan beskytte vår øyehelse. Ettersom Covid-19-pandemien har ført til at mange mennesker rundt omkring i verden jobber eller studerer fra hjemmet, så har skjermtid økt siden flere og flere møter, klasserom, og sosiale begivenheter holdes på nettet. Flere studier inkludert vår 2018 trend rapport i samarbeid med det tyske instituttet for trender og fremtidig forskning, har belyst de potensielle negative effektene økt skjermtid har for øyehelsen. Så langt kan kun hypoteser lages om de langsiktige effektene av de nåværende nedstengningsrestriksjonene, men vi vet at skjermtid har en direkte virkning på våre øyehelse og kan føre til øyetretthet, tørre og irriterte øyne og retinal skade.

Mister Spex vil oppmuntre folk til å sjekke, og om nødvendig sette spørsmål rundt tidslengde man bruker på skjermen hver dag - ettersom dette kan påvirke øyehelsen og den generelle velvære.

Dette er grunnen til at vi har bestilt en dataanalyse for å vise skjermtidsvaner fra land til land. Resultatene viser hvordan skjermtid varierer stort mellom forskjellige kulturer. Som grunnlag for denne dataanalysen ble 25 land valgt av den europeiske organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), som samlet inn omfattende sammenlignbar data om skjermtid på fritiden utenfor skole og jobb. Resultatene viser hvor mange minutter per innbygger som gjennomsnittlig er brukt på skjermen utenom jobb og undervisning. Med den globale Covid-19-pandemien vil den totale tiden folk bruker foran skjermen igjen bli betydelig høyere.

Dataene avslører hvor mange minutter per dag den gjennomsnittlige personen i disse landene bruker på å se på TV og strømmetjenester, spille videospill, og se på sosial media. Disse tallene ble innsamlet for å kalkulere hvor mye hvert land avvek fra medianen når det kommer til skjermtid på fritiden. Minutter av skjermtid på telefonen ble også inkludert for å gi en ide om hvor mye folk i hvert land bruker å se på sin smarttelefon. Vi publiserer disse dataene med mål om å inspirere folk til å tenke mer på hvor mye tid man tilbringer foran skjermen og hvordan dette kan påvirke den langsiktige øyehelsen.

Skjermtid fritid
  • TV
  • Strømming
  • Videospill
  • Sosiale medier
  • Smarttelefon
  • Total % avvik fra median
Total Score
  • Total Score
Metodikk

Alle medlemslandene for organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) ble analysert for et utvalg av påvirkningsfaktorer i følgende undersøkelsesfelt: “Fritidskjermtid i minutter per dag”.

OECD-landene Chile, Estland, Hellas, Island, Japan, Latvia, Litauen, Luxembourg, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia, og Ungarn kunne ikke inkluderes i analysen grunnet mangel på data for å sikre kompatibilitet.

Dataene ble innhentet 15.10.2020.

Kalkulasjon

For å kunne sammenligne resultatene for alle undersøkte land, ble de standardisert på en skala fra 0 til 100. Landet med det høyeste resultatet i respektive påvirkningsfaktorer fikk en rangering på 100. Landet med det laveste resultatet i respektive påvirkningsfaktorer fikk en rangering på 0. Resultatene til alle andre land ble rangert mellom 0 og 100 relatert til sine resultater. Det endelige resultatet relatert til et undersøkelsesfelt var summen av poengene til alle påvirkningsfaktorer i det respektive undersøkelsesfeltet.

For eksempel var evaluering av resultatene i det første undersøkelsesfeltet en sum av de standardiserte resultatene fra følgende faktorer: “TV,” ‘’Strømming,” “Videospill,” “Sosiale medier,” og “Smarttelefon.”

Det endelige resultatet var summen av rangeringen av begge felt som også ble standardisert på en skala fra 0 til 100 for å kalkulere den endelige rangeringen.

Følgende normaliseringsformel ble brukt for standardisering:

Vårt optikerteam hjelper deg gjerne

Ofte stilte spørsmålOfte stilte spørsmålKontaktKontakt21 62 88 3121 62 88 31

Betalingsmetoder

Klarna LogoVISA LogoMastercard Logo

Levering

Posten Logo

For en trygg netthandel

TRYGG E-Handel Logo