Hos Mister Spex er øyehelse i hjerte av alt vi gjør, så vi tenker kontinuerlig på hvordan vi
best kan beskytte vår øyehelse. Ettersom Covid-19-pandemien har ført til at mange mennesker
rundt omkring i verden jobber eller studerer fra hjemmet, så har skjermtid økt siden flere
og flere møter, klasserom, og sosiale begivenheter holdes på nettet. Flere studier inkludert
vår 2018 trend
rapport i samarbeid med det tyske instituttet for trender og
fremtidig
forskning, har belyst de potensielle negative effektene økt skjermtid har for øyehelsen. Så
langt kan kun hypoteser lages om de langsiktige effektene av de nåværende
nedstengningsrestriksjonene, men vi vet at skjermtid har en direkte virkning på våre
øyehelse og kan føre til øyetretthet, tørre og irriterte øyne og retinal skade.
Mister Spex vil oppmuntre folk til å sjekke, og om nødvendig sette spørsmål rundt tidslengde
man bruker på skjermen hver dag - ettersom dette kan påvirke øyehelsen og den generelle
velvære.
Dette er grunnen til at vi har bestilt en dataanalyse for å vise skjermtidsvaner fra land til
land. Resultatene viser hvordan skjermtid varierer stort mellom forskjellige kulturer. Som
grunnlag for denne dataanalysen ble 25 land valgt av den europeiske organisasjonen for
økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), som samlet inn omfattende sammenlignbar data om
skjermtid på fritiden utenfor skole og jobb. Resultatene viser hvor mange minutter per
innbygger som gjennomsnittlig er brukt på skjermen utenom jobb og undervisning. Med den
globale Covid-19-pandemien vil den totale tiden folk bruker foran skjermen igjen bli
betydelig høyere.
Dataene avslører hvor mange minutter per dag den gjennomsnittlige personen i disse landene
bruker på å se på TV og strømmetjenester, spille videospill, og se på sosial media. Disse
tallene ble innsamlet for å kalkulere hvor mye hvert land avvek fra medianen når det kommer
til skjermtid på fritiden. Minutter av skjermtid på telefonen ble også inkludert for å gi en
ide om hvor mye folk i hvert land bruker å se på sin smarttelefon. Vi publiserer disse dataene med mål om å inspirere folk til å tenke
mer på hvor mye tid man tilbringer foran skjermen og hvordan dette kan påvirke den
langsiktige øyehelsen.